Základní informace o službě a garantovaná nabídka AD Speramus
Název poskytovatele:
Návrat, o.p.s.
Název zařízení:
Azylový dům Speramus
Adresa zařízení:
Široká 304/68
Liberec III-Jeřáb
46007 Liberec
okr. Liberec
Kontakt:
E-mail: info@opsnavrat.cz
Telefon: 485 103 141
Web: www.opsnavrat.cz
Identifikátor služby:
6224406
Organizace Návrat, o.p.s. poskytuje sociální služby od roku 2007. V současné době provozuje dva typy azylových domů, azylový dům pro muže a azylový dům pro ženy a rodiny s dětmi. Momentálně realizuje také projekt podpory zabydlování Garantované bydlení Liberec.
Poslání azylového domu pro muže Speramus
Posláním služby Azylového domu pro muže Speramus je prevence sociálního vyloučení mužů, kteří mají vazbu na území Liberce nebo Libereckého kraje a kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení. Posláním je zároveň i zmírnění důsledků sociálního vyloučení osob, které se dlouhodobě potýkají se ztrátou bydlení a jejichž cílem je nalezení vhodného bydlení a začlenění do běžného života.
Cíle služby azylového domu pro muže Speramus
Cílem azylového domu pro muže Speramus je poskytnout uživatelům služby podporu a bezpečné zázemí pro aktivní řešení nepříznivé sociální situace, spojené se ztrátou bydlení a pomoci jim začlenit se do běžného života.
Hlavní cíle
- Uživatelé služby mají zajištěné základní osobní doklady.
- Uživatelé služby mají zajištěné finanční prostředky na pokrytí základních výdajů spojených s živobytím.
- Uživatelé služby mají zajištěnou základní zdravotní péči.
- Nezaměstnaní uživatelé služby aktivně spolupracují s Úřadem práce při hledání zaměstnání nebo si hledají legální zaměstnání jinou cestou.
- Uživatelé služby mají při řádném ukončení pobytu zajištěnu návaznou formu ubytování.
- Uživatelé služby v případě zájmu obnovili vztahy s rodinou a blízkými.
- Uživatelé služby jsou soběstační v oblasti péče o vlastní osobu a udržování pořádku v domácnosti nebo mají v této oblasti zajištěnou podporu.
- Uživatelé služby aktivně a samostatně spolupracují s odbornými organizacemi a institucemi na řešení jejich situace.
Zásady poskytování sociální služby
Zásady poskytované sociální služby jsou nastaveny dle "aktuálně" platné legislativy (Ústava a ústavní zákony, běžné zákony Parlamentu České republiky, nařízení vlády České republiky, obecně závazné vyhlášky ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy, vyhlášky a nařízení krajů, nařízení místních orgánů státní správy, vyhlášky obecních zastupitelstev, standardů sociálních služeb, etického kodexu sociálních pracovníků ČR a vnitřních pravidel Návrat, o.p.s.
Mezi hlavní zásady sociální služby zejména patří:
- Respektování svobodné vůle a jednání uživatelů.
- Důstojné jednání s uživatelem služby.
- Nediskriminační jednání vůči uživatelům služby.
- Individuální přístup k uživatelům služby.
- Zachovávání mlčenlivosti.
Okruh osob, kterým je sociální služba poskytována
Cílovou skupinu azylového domu tvoří muži ve věku od 18 do 80 let s vazbou na Liberec či Liberecký kraj, kteří jsou v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení. Osoby bez přístřeší; osoby s fiktivním trvalým bydlištěm; propuštění z vazby a výkonu trestu odnětí svobody, léčeben; nezaměstnaní. Základní charakteristikou cílové skupiny je ochota a schopnost pomocí individuálního plánování pracovat na změně své životní situace k lepšímu. Služba může být poskytována také osobám, které s ohledem na závislost na návykových látkách aktuálně nedokážou abstinovat, a osobám, které pro potřeby doléčení přechodně vyžadují klid na lůžku, avšak jejich zdravotní stav již nevyžaduje hospitalizaci.
V nepříznivé sociální situaci je v tomto kontextu osoba, která:
- Nemá dostatek finančních prostředků ani možnost dostatečného finančního zajištění, aby si mohla zajistit standardní bydlení.
- Nemá možnost podpory rodinného nebo blízkého zázemí.
- Nemá nadále možnost čerpat pobytovou sociální službu pro ni určenou.
- Má sníženou míru schopnosti řešit nepříznivou situaci pouze vlastními silami z důvodu např. věku, závislosti, somatického či psychického onemocnění.
Služba není určena pro osoby, které:
- narušují kolektivní soužití,
- jsou zjevně nesoběstačné v péči o vlastní osobu a nemají tuto péči jinak zajištěnou,
- požadují po službě naplňování potřeb, k jejichž naplňování není služba určena nebo
- mají možnost čerpat pobytovou službou pro ni určenou.
Poskytované základní činnosti
V rozsahu poskytovaných služeb se řídíme dle §22 Vyhlášky 505/2006 Sb. v platném znění. Konkrétní rozsah poskytovaných činností je předmětem individuálního plánu, který se s uživatelem uzavírá nejdéle do 14 dnů od uzavření smlouvy a je pravidelně revidován dle vnitřních metodik. Každý uživatel má přidělenou sociální pracovnici a klíčového pracovníka.
Základní činnosti:
- poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
- Uživatelé mají k dispozici pro přípravu stravy společnou kuchyň, která je zařízena základním vybavením pro vaření, včetně elektrických spotřebičů.
- Uživatelé služby mají přístup do kuchyně každý den v čase mezi 6:00 – 20:30. Klíč od kuchyně je k dispozici v kanceláři PSS. Kuchyň je sdílená pro všechny uživatele služby.
- Uživatelé mají k dispozici mikrovlnnou troubu a rychlovarnou konvici. Ty jsou k dispozici na každém patře pro společné užívání.
- Každý pokoj je vybaven jednou společnou lednicí.
- Na jednolůžkovém pokoji je k dispozici lednice a dvouplotýnkový elektrický vařič pro přípravu stravy.
- Každý všední den je v ranních hodinách k dispozici pečivo. To je vydáváno v časech 9:00 – 9:30 pracovníkem na službě.
- Uživatelům služby je zajištěna potravinová pomoc, jejíž distribuce se odvíjí od pravidelných čtvrtečních závozů Potravinové banky Libereckého kraje (PBLK), které závisí na možnostech PBLK.
- Každou středu je uživatelům v čase 13:00 - 20:00 vydávána potravinová a materiální pomoc z projektu PoMPo.
- poskytnutí ubytování:
- Služba je zpoplatněna fixní částkou 140,- na noc. Každý uživatel služby je povinen do dvou měsíců od uzavření smlouvy složit vratnou kauci 500,-. Žádné jiné poplatky nejsou v rámci služby vybírány (např. za praní prádla, apod.).
- Služba je poskytována na základě uzavřené smlouvy o poskytování sociální služby, čemuž předchází vyplnění vstupního dotazníku se zájemcem o službu.
- Smlouvu o poskytování sociální služby sepisuje s uživatelem vedoucí sociální pracovnice nebo sociální pracovnice. Smlouva se uzavírá zpravidla na období 3 měsíců a lze ji opakovaně prodloužit, zpravidla však ne na dobu delší než 1 rok. Uživateli je přiděleno číslo pokoje na základě rozhodnutí pracovníka. Pokud to kapacita umožňuje, bere pracovník v úvahu všechny okolnosti, které mají na přidělení pokoje vliv (zdravotní stav, osobní požadavky uživatele, apod.). V průběhu poskytování služby si uživatel může požádat o přestěhování. To je realizováno na základě týmového rozhodnutí.
- Po uzavření smlouvy je uživatel pracovníkem služby proveden procesem ubytování. Při ubytování je novému uživateli předáno potřebné vybavení (základní nádobí, plastový box na úschovu věcí, klíček od uzamykatelné skříňky, ložní prádlo). V případě potřeby je uživateli poskytnuta materiální a potravinová pomoc.
- V případě většího objemu osobních věcí je uživateli umožněna úschova těchto věcí ve skladových prostorách služby.
- V případě potřeby uživatele je na základě dohody umožněna úschova financí a dokladů, či cenností v kanceláři sociálních pracovnic.
- Kapacita azylového domu Speramus je 25 lůžek. Pokoje k ubytování uživatelů jsou rozmístěny ve dvou patrech budovy. V přízemí budovy se nachází dva 5 lůžkové pokoje. V prvním patře budovy se nachází dva 4 lůžkové, jeden 6 lůžkový a jeden 1 lůžkový pokoj.
- Každý pokoj je vybaven odpovídajícím počtem postelí a osobních uzamykatelných skříněk. Na každém pokoji je společná lednice. Každý uživatel si může požádat o zapůjčení plastového boxu k úschově dalších osobních věcí.
- Jednolůžkový pokoj je vybaven postelí, lednicí, kuchyňskou linkou a dvouplotýnkovým vařičem. Součástí pokoje je samostatné WC.
- Na každém patře je k dispozici společné sociální zařízení.
- Vstup do budovy azylového domu koordinují pracovníci ve službě. Budova není volně přístupná a u vchodových dveří je umístěn zvonek. Vstup do budovy ani její prostory nejsou bezbariérové. V budově platí noční klid v časech od 22:00 do 6:00. V této době není umožněn vstup do objektu, pokud o této situaci uživatel dopředu službu neinformuje (např. z důvodu pozdního příchodu z odpolední směny, apod.). Odchod z azylového domu je v tuto dobu umožněn bez omezení.
- Ve vestibulu budovy jsou umístěny botníky. Klíče od botníků vydává služba.
- Pro kuřáky je v budově vyhrazena kuřárna. Součástí budovy je také terasa. V ostatních prostorách je kouření zakázáno. Kuřárna je přístupná nepřetržitě. Terasa je přístupná každý den v čase od 6:00 do 22:00. Klíče od terasy jsou k dispozici u pracovníků služby.
- Součástí azylového domu je společenská místnost vybavená knihovnou, televizí, stoly a židlemi. Kulturní místnost je přístupná nepřetržitě. Klíč od kulturní místnosti je k dispozici u pracovníků služby.
- Uživatelům je k dispozici prádelna. Ta je vybavena dvěma pračkami, z nichž jedna slouží k účelům uživatelů, druhá k účelům provozu. V prádelně je též umístěna sušička, která slouží pouze k účelům provozu. Prádelna se nachází v suterénu budovy a je přístupná každý den v čase od 6:00 do 20:30 a klíč je k dispozici u pracovníků služby.
- V budově je též v suterénu vyčleněn prostor k sušení prádla. K dispozici jsou rozložitelné sušáky. Přístup do sušárny je možný každý den v čase od 6:00 do 22:00.
- Služba azylového domu je poskytována nepřetržitě a je zajištěna pracovníky služby v rámci dvanáctihodinových denních a nočních směn.
- Úklid společných prostor má na starosti zaměstnanec na pozici uklízeč. Do azylového domu dochází 4x týdně. Uživatelé služby jsou povinni podílet se na běžném úklidu pokoje, ve kterém jsou ubytování a také na běžném úklidu kuchyně.
- V rámci individuálního přístupu je možné, na základě týmového rozhodnutí, upravit v odůvodněných případech časová omezení pro užívání některých prostor.
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
- Každý uživatel služby má přiděleného svého klíčového pracovníka a sociální pracovnici, kteří mu jsou k dispozici pro řešení jeho situace. V případě nepřítomnosti ani jedné z těchto osob se všichni uživatelé služby mohou obracet na aktuálně sloužícího pracovníka.
- Denní služba je uživateli k dispozici pro individuální konzultace po celou dobu směny s výjimkou povinné pracovní přestávky a času 6:30 - 7:30 a 18:30 - 19:30 z důvodu předání směny. V případě noční směny je pro individuální konzultace pracovník služby k dispozici v čase do 22:00. Po 22:00 je k dispozici pouze k řešení akutních situací a neodkladných záležitostí.
- Vedoucí sociální pracovnice a sociální pracovnice jsou uživatelům k dispozici po předchozím objednání ve všední dny v časech od 8:00 do 15:00, případně dle domluvy a potřeb uživatelů. V případě nepřítomnosti jsou sociální pracovnice v těchto časech dostupné na telefonu.
- Uživatelé mají zdarma k zapůjčení mobilní telefon určený k vyřizování záležitostí spojených s individuálním plánem, udržení kontaktu s rodinou, domlouvání schůzek s lékaři atp. Mobilní telefon je k dispozici v kanceláři PSS.
- Při řešení osobních záležitostí vyžadujících přístup k PC, má uživatel možnost obrátit se na kteréhokoli pracovníka v kanceláři. Není možné si PC zapůjčit k osobnímu využití.
- K dispozici je uživatelům zdarma také Wi-Fi připojení, využívání není časově omezeno. Heslo k připojení je vyvěšeno na nástěnce azylového domu a je volně přístupné.
- Uživatelům je umožněno, aby si po dobu pobytu nechali zasílat poštu na adresu azylového domu. Pošta jim je vydávána pracovníky PSS po jejím vytřídění.
- V rámci poskytování služby jsou pořádána každoměsíční klientská setkání, v rámci kterých mohou uživatelé služby vznášet podněty a připomínky k poskytované službě. Zároveň jim jsou předávány informace ze strany služby.
- Uživatelé mohou využít nabídku aktivizačních činností, které jim jsou v průběhu pobytu nabízeny. Jedná se např. o aktivity Ukliďme Česko, účast při Potravinové sbírce, klientské schůzky, tematické besedy, atp.
- Po předchozí domluvě s pracovníkem azylového domu je uživatelům umožněna návštěva blízké osoby. Návštěvy jsou možné od 9:00 do 17:00 pouze na kulturní místnosti v rozsahu max. 1 hodiny, toto omezení se nevztahuje na návštěvu terénních pracovníků spolupracující služby.
- Každý uživatel služby má právo podat stížnost či podnět k poskytování sociální služby. Postup je popsán v rámci vnitřních pravidel.
- Služba azylového domu nabízí podporu při řešení následujících oblastí:
- Podpora při zajištění návazného bydlení odpovídající možnostem a potřebám uživatele, včetně porozumění obsahu smluv.
- Podpora při zajištění potřebného vybavení návazného bydlení.
- Podpora při zajištění osvobození od úhrady poplatků za odpady po dobu využití služby AD.
- Podpora v rámci finančního hospodaření.
- Podpora formou doprovodu při obstarávání osobních záležitostí.
- Zpracování a podání návrhu na omezení svéprávnosti.
- Podpora při zajištění osobních dokladů.
- Podpora při vyřízení dávek sociálního zabezpečení.
- Podpora při zajištění a udržení zaměstnání, včetně podpory v rámci evidence nezaměstnaného na ÚP.
- Podpora při zajištění základní a odborné zdravotní péče a odborné psychologické pomoci.
- Podpora při dodržování osobní hygieny.
- Podpora při péči o vlastní osobu zprostředkováním pečovatelské služby.
- Podpora při dodržování léčebného režimu.
- Podpora při navázání a zprostředkování kontaktu s rodinou a blízkými osobami. Podpora při řešení rodinné situace.
- Podpora při navázání kontaktu a v průběhu spolupráce s odbornou sociální službou v oblasti adiktologie, duševního zdraví, dluhového poradenství a finanční situace, trestě-právní odpovědnosti, cizinecké problematiky, rodinné situace.
Při řešení nepříznivé sociální situace uživatelů spojené s řešením následného bydlení mají uživatelé možnost využít nabídku zapojit se do projektu Garantovaného bydlení Liberec, který organizace realizuje. V rámci tohoto projektu jsou uživatelé podporováni v získání vlastního bydlení na komerčním trhu s byty.